فراوری کننده ای که 3 بار نمونه استانی و کشوری شد، گلایه از نبود پایانه صادرات گل و گیاه

به گزارش وبلاگ هم نفس، خبرگزاری خبرنگاران- صالح عقیلی تولیدکننده ای است که پرورش گل و گیاه را از پدر بزرگش به ارث برد و با سفر به کشور هلند و فراگیری علوم روز جهان، 3 بار بعنوان پرورش دهنده گل نمونه استانی و کشوری معرفی گردید .

فراوری کننده ای که 3 بار نمونه استانی و کشوری شد، گلایه از نبود پایانه صادرات گل و گیاه

به گزارش خبرنگاروبلاگ هم نفسدفترمازندران درشهرستان آمل: سید مسعود اسلامی؛ باغبانی و پرورش گل و گیاه یکی از موهبت هایی است که خداوند به انسان عطا کرد، انسان ها از گذشته عادت داشتند میوه، سبزیجات، صیفی جات، گل و گیاه را خودشان پرورش دهند، امروزه وجود باغچه و پرورش گل و گیاه در منزل، نه تنها به علت صرفه جویی، بلکه برای به دست آوردن حس خوب شادی و لذت است.

نوشتن درباره پرورش گل و گیاه زینتی در آمل، در این فصل شاید کمی غیرمنتظره باشد اما هیچ کدام از اینها علت نمی گردد که چشم بر دلبری های گل ها و گیاهان این سرزمین شمالی ببندیم و سودآور بودن فراوری و روح بخش بودن همنشینی با این مخلوق دلفریب را نادیده بگیریم.

شهرستان آمل از گذشته های دور با توجه به داشتن آب و هوای مدیترانه ای، خاستگاه طبیعی رویش و پرورش انواع گل و گیاهان بوده است.

برای تهیه این گزارش سراغ یکی از پرورش دهندگان گل و گیاه در فضای آزاد رفتم. جوانی که با علاقه فراوان مشغول فراوری انواع درختچه های زینتی مانند لگوسترون، مورت، کاج ستروس ابلق، کاج ستروس دئودورا، نخل لاتانیا، نخل فینیکس، نخل پالم، انواع کاج های پیوندی، ناندینا، دراسینای بیرونی، افرای قرمز، یاس هلندی، مگنولیا، کاملیا، سیکاس، انواع نهال سیاه ریشه و انواع نهال مرکبات است که گزارش آن را تقدیم شما می کنم؛

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من صالح عقیلی متولد سال 1360 از روستای حسین آباد لیتکوه شهرستان آمل دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستم.

شما این حرفه را از کجا فراگرفتی؟

پرورش گل سابقه 70 ساله خانواده ماست و پدر بزرگ من پرورش دهنده گل بوده و من از کودکی در ایام فراغت در کنار پدر بزرگم کار می کردم و تجربه پرورش گل را از پدر بزرگم به ارث بردم، همواره در حال مطالعه بر روی انواع گل های درختچه ای و نهال هستم و برای تجربه بیشتر و فراگیری علوم روز جهان در سال 86 با هزینه شخصی بمدت 10 روز به کشور هلند سفر کردم، من از زمین 3 هزار متری آغاز کردم و الان 45 هزار مترمربع پرورش گل در فضای آزاد دارم و از سال 85 تا سال 90 از سوی جهاد کشاورزی 3 بار بعنوان پرورش دهنده گل نمونه استانی و کشوری معرفی شدم.

زمانی که تصمیم می گیرید از راه کارآفرینی گل و گیاه و پرورش آن ها کسب عایدی کنید به چشم کاری پاره وقت به آن نگاه نکنید چرا که گیاهان احتیاج دارند برای آن ها وقت بگذارید و یک غفلت ساده باعث از بین رفتن محصولات شما می گردد، علاوه بر این برای موفقیت در این کار باید عاشق گیاهان و پرورش آن ها باشید اگر هیچ علاقه ای به کاشت گیاهان و مراقبت از آن ها ندارید از فکر راه اندازی گلخانه بیرون بیایید.

آقای عقیلی با بیان اینکه عمده مشتریان ما استان های اصفهان، فارس، خوستان و تهران هستند که محصولات ما به آنجا عرضه می گردد، گفت: یکی از مسائل اساسی ما پرورش دهندگان گل با این سطح بالای پرورش گل، نداشتن انتهاه صادراتی است و به تنهایی امکان صادرات وجود ندارد، تهیه خاک مخصوص صادرات گل بسیار مشکل و دارای هزینه زیاد بوده و انتهاه می تواند به راحتی گل را صادر و ارز خوبی وارد کشور کند و مازندران می تواند به مقدار عایدی صادرات نفت، صادرات گل داشته باشد که همت مضاعف مسوولین را می طلبد.

این پرورش دهنده گل درباره مسائل و مسائل خود می گوید: هنوز از برق با تعرفه خانگی استفاده می کنم و انتظار دارم مصرف برق و گاز را با تعرفه کشاورزی برایم محاسبه نمایند، البته این از کم کاری خودم است که پیگیر این مسأله نبودم، احتیاج مبرم به تراکتور باغی و سمپاش دارم انشاالله با همکاری جهاد کشاورزی این ادوات در اختیار من قرار گیرد، برای دریافت تسهیلات چون در فضای باز کار می کنم همواره مشکل دارم.

وی درخصوص رضایت از عایدی خود اظهار کرد: اگر دست واسطه ها کمتر گردد و گل را مستقیما عرضه کنیم در هر مترمربع سالانه یک میلیون تومان عایدی دارم و در این گلخانه بطور مستقیم 12 نفر مشغول کار هستند که بطور میانه ماهانه 80 میلیون تومان هزینه کارگری پرداخت می کنم، در ضمن بصورت سنتی کار می کنیم که با تکنولوژی جهان فاصله زیادی داریم انشاالله با یاری مسوولین بصورت صنعتی پرورش گل انجام دهیم.

رتبه اول آمل در فراوری گل وگیاهان زینتی در فضای باز استان

سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در این رابطه اظهار کرد: شهرستان آمل با داشتن سطح زیر کشت یک میلیون و 860 هزار مترمربع پرورش گل های زینتی و فراوری 110 میلیون واحد انواع گل زینتی، رتبه اول مازندران را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تعداد بهره بردار گل و گیاه این شهرستان 573 نفر است که 436 نفر در فضای بسته و 137 نفر در فضای باز فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر از نظر فراوری محصولات گل و گیاهان زینتی فضای باز شهرستان آمل در رتبه اول استان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در انتها با اشاره به سال حمایت از فراوری ،پشتیبانی ها و موانع زدایی ها بر ضرورت حمایت ویژه از فراوریات داخلی تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "فراوری کننده ای که 3 بار نمونه استانی و کشوری شد، گلایه از نبود پایانه صادرات گل و گیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری کننده ای که 3 بار نمونه استانی و کشوری شد، گلایه از نبود پایانه صادرات گل و گیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید