راهنمای خرید شامپو بچه؛ کدام محصول برای کودک من مناسب است؟

به گزارش وبلاگ هم نفس، به خاطر تنوع زیادی که در محصولات بهداشتی بچه ها وجود دارد، انتخاب و خرید شامپو بچه کار سختی است. اگر دنبال برترین محصول بازار می گشت که با مو و پوست کودک شما سازگار باشد، این راهنما به شما یاری می نماید.

راهنمای خرید شامپو بچه؛ کدام محصول برای کودک من مناسب است؟

برای خرید شامپو بچه باید چه فاکتورهایی را در نظر گرفت؟

کودک شما پوست بسیار حساسی دارد و این ویژگی در پوست سر او هم مشاهده می گردد. برای تمیز کردن پوست سر و موهای کودک خودتان، لازم است از شامپو بهره ببرید که مؤثرترین گزینه است. استفاده از شامپو برای حفظ بهداشت سر و صورت کودک لازم است. در فروشگاه ها انواع مختلفی از شامپو برای بزرگسالان عرضه می گردد و پذیرفتن این مطلب که می توان از همین شامپوها برای بچه ها خردسال استفاده کرد نادرست است. شامپوهای معمولی حاوی ترکیبات شیمیایی و بعلاوه ترکیبات معطر مختلفی هستند که برای بچه ها مناسب نیستند.

شامپو بچه هم تنوع زیادی دارد و انتخاب یک شامپوی مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از این شامپوها حاوی ترکیباتی شیمیایی هستند که ممکن است استفاده طولانی مدت از آن ها برای سلامتی کودک خطرناک باشد. وقتی به فروشگاه می روید و می خواهید برای کودکتان شامپو بخرید، مهم است شامپویی انتخاب کنید که موها و پوست سر کودکتان را به خوبی تمیز کند و بی خطر هم باشد. برای انتخاب شامپویی با این ویژگی باید چند نکته را در نظر بگیرید.

آزمایشات بالینی تأیید می نمایند که یک شامپو بچه خوب برای کودک بی خطر است و هیچ گونه عوارض جانبی نخواهد داشت. معمولاً ترکیبات به کاررفته در این شامپوها منشاء طبیعی دارند و با پوست نرم و لطیف کودک سازگار خواهند بود. پوست های حساس سریع تر دچار خشکی پوست می شوند و باید از انتخاب محصولاتی که ترکیبات موجود در آن ها به این روند یاری می نمایند خودداری کنید.

شامپو بچه گلرنگ مدل purple مقدار 210 گرم

18,140

16,300

تومان

شامپو بچه فیروز حجم 750 میلی لیتر

62,900

53,400

تومان

انواع شامپوی کودک و نوزاد

مشاهده همه

نوع پوست

اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید، نوع پوست کودک است. برای انتخاب شامپوی مناسب، لازم است نوع پوست کودکتان را بشناسید. شامپو بچه انواع مختلفی دارد که همگی آن ها بر اساس نوع پوست سر دسته بندی می شوند. برای نمونه، اگر پوست سر کودک شما از نوع خشک است، باید شامپویی را انتخاب کنید که مرطوب نماینده و تقویت نماینده باشد.

ترکیباتی با منشاء طبیعی

شامپوهایی را انتخاب کنید که ترکیبات به کاررفته در آن ها منشاء طبیعی داشته باشند. سال ها است که در فراوری شامپوها از این ترکیبات طبیعی استفاده می گردد. این ترکیبات علاوه بر نظافت، به حفظ سلامت مو و پوست سر هم یاری می نمایند. شامپوهایی با ترکیبات شیمیایی ممکن است به پوست کودک آسیب برسانند. بعلاوه ممکن است پوست سر به این ترکیبات واکنش های آلرژیک نشان دهد. شامپوهای حاوی ترکیبات طبیعی برای استفاده روی مو و پوست سر بچه ها سازگارتر هستند. به علاوه اینکه این نوع شامپوها به حفظ رطوبت و درخشندگی مو یاری می نمایند. البته باید مراقب تبلیغات باشید؛ بسیاری از فراوری نمایندگان ادعا می نمایند که در فراوری شامپوها تنها از ترکیبات طبیعی استفاده می نمایند اما ممکن است به منظور بهبود بعضی ویژگی های شامپو بعضی ترکیبات شیمیایی را هم اضافه نمایند.

شامپوهای ارگانیک

امروزه مانند محصولات ارگانیکی که برای بزرگسالان وجود دارد، شامپوهای ارگانیکی به بازار عرضه می گردد که ویژه بچه ها فراوری شده اند. اگر در پی شامپویی بدون عوارض جانبی هستید، شامپوی ارگانیک گزینه ای ایدئال است. مهم ترین مزایای استفاده از این شامپوها عبارتند از: تقویت مو، محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید و ترمیم بافت مو. شامپوهای ارگانیک برای انواع مو یعنی موهای خشک، چرب و معمولی مناسب هستند.

شامپوهای بدون ترکیبات معطر

در فراوری شامپوهایی که رایحه خاصی دارند از ترکیبات شیمیایی معطر استفاده می گردد. این ترکیبات شیمیایی معطر برای مو و پوست سر بچه ها مضر هستند. پوست بچه ها لطیف است و شامپوهای معطر شوینده ملایمی نیستند. بنابراین، باید شامپوهای بدون رایحه را بخرید. اگر پس از استفاده از شامپو پوست سر کودکتان قرمز شد، باید شامپو را تغییر دهید و به جای آن از یک شامپوی بدون رایحه بهره ببرید تا علائم رفع شوند. بیشتر پزشکان متخصص اطفال توصیه می نمایند برای حفظ سلامت مو و پوست سر در بچه ها از شامپوهای بدون رایحه بهره ببرید.

شامپوهای بدون اشک و بدون سوزش چشم

ممکن است شامپو بچه حاوی ترکیباتی باشد که نه تنها روی پوست تأثیر می گذارند بلکه باعث التهاب و سوزش چشم هم می شوند. این ترکیبات می توانند باعث خارش یا قرمزی چشم کودک بشوند. برای اینکه کودک شما دچار سوزش چشم نگردد و گریه نکند، باید شامپویی را انتخاب کنید که ترکیبات به کاررفته در آن ملتهب نماینده و اشک آور نباشند. هنگام شست وشوی سر و صورت کودک، اگر شامپوهای بدون اشک وارد چشم او بشوند باعث ریزش اشک نخواهند شد.

شامپوهای بدون الکل

یکی دیگر از ترکیباتی که معمولاً در فراوری شامپو از آن استفاده می گردد الکل است که به عنوان یک ترکیب مضر برای بچه ها شناخته می گردد. بعضی از فراوری نمایندگان این نکته را رعایت می نمایند و شامپو بچه را بدون ترکیبات الکلی فراوری می نمایند. پزشکان متخصص اطفال و متخصص پوست توصیه می نمایند برای شست وشوی کودک از شامپوهایی بهره ببرید که در فراوری آن ها از ترکیبات الکلی استفاده نشده باشد. تردید نداشته باشید؛ شامپو بچه بدون الکل تمامی ویژگی های مثبت یک شامپوی معمولی از جمله حفظ درخشندگی و لطافت مو را دارد. عصاره های آلوئه ورا و بابونه جایگزین هایی هستند که در فراوری شامپوهای بدون الکل از آن ها استفاده می گردد.

pH خنثی

مقدار pH محلول آبی که با یک عدد معین می گردد، نشان دهنده مقدار اسیدی یا بازی بودن آن محلول است. باید شامپویی را انتخاب کنید که خیلی اسیدی یا خیلی بازی نباشد. این گونه محصولات با عنوان محصولات با pH خنثی شناخته می شوند. شامپو بچه با pH خنثی برای پوست سر کودک ملایم است. این شامپوها به مقدار کافی موهای کودک را تمیز می نمایند و لطافت و درخشندگی مورد احتیاج مو را تأمین می نمایند.

شامپوهای بدون رنگ

بعضی از شامپوهایی که ویژه بچه ها فراوری می شوند حاوی رنگ های مصنوعی هستند. استفاده طولانی مدت از این شامپوها می تواند سلامتی کودک را به خطر بیاندازد. هنگام خرید شامپو بچه، از انتخاب شامپوهای حاوی رنگ خودداری کنید. پوست کودک و به ویژه پوست سر او حساس است و حتی استفاده کوتاه مدت از شامپوهای حاوی رنگ می تواند باعث التهاب پوست در کودک بگردد.

آنالیز تاریخ انقضا موقع خرید شامپو بچه

شامپو بچه ماندگاری بسیار کوتاهی دارد. به علت اینکه پوست کودک بسیار حساس است، تأکید می گردد از محصولاتی که تاریخ انقضای آن ها رد شده است استفاده نکنید. تاریخ انقضا یکی از جزئیاتی است که معمولاً نادیده گرفته می گردد. مهم است که قبل از خرید یک محصول تاریخ فراوری و تاریخ انقضای آن را آنالیز کنید. با رعایت این نکته مطمئن می شوید که کودک شما در معرض ترکیبات منقضی شده قرار نمی گیرد.

شامپوهای ضدحساسیت (هایپوآلرژنیک)

پوست کودک بسیار لطیف است و به راحتی دچار بیش حساسیت یا واکنش بیش از حد سیستم ایمنی می گردد. در نتیجه استفاده از شامپوها، موارد زیادی از واکنش های آلرژیک در بچه ها گزارش شده است که می تواند به علت وجود مواد نگهدارنده، ترکیبات معطر و سایر ترکیبات شیمیایی در آن ها باشد. شامپوهای هایپوآلرژنیک گزینه ای هستند که استفاده طولانی مدت از آن ها هم هیچ گونه عوارضی برای پوست نخواهد داشت. این شامپوها ملایم تر هستند و به ندرت باعث التهاب پوست می شوند. روی برچسب شامپوهای هایپوآلرژنیک این ویژگی آن ها درج شده است. بنابراین، هنگام خرید شامپو بچه برچسب روی آن را آنالیز کنید تا از ضد حساسیت بودن محصول مطمئن شوید.

شامپوهای بدون پارابن

پارابن ها ترکیباتی از خانواده مواد نگهدارنده مصنوعی هستند. پارابن ویژگی هایی شبیه به استروژن یا هورمون زنانه دارد. اگرچه پژوهش روی حیوانات نشان می دهد که پارابن می تواند با بروز بعضی مسائل مرتبط باشد اما این تأثیر منفی روی انسان ها هنوز تأیید نشده است. اما درباره پوست حساس کودک قضیه فرق می نماید و به علت اینکه تأثیر این ترکیب روی پوست کودک تعیین نیست و احتمال واکنش های آلرژیک وجود دارد، توصیه می گردد شامپو بچه بدون پارابن بخرید.

شامپوهای بدون فتالات

فتالات ها ترکیباتی هستند که کاربردهای گوناگونی دارند، از جمله اینکه به عنوان روان نماینده و برای ماندگاری بیشتر رایحه ها در محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. فتالات ها معمولاً با عنوان ترکیبات معطر روی برچسب محصولات بهداشتی درج می شوند. اگرچه برای تأیید تأثیرات نامطلوب فتالات ها روی سلامتی انسان شواهد کافی وجود ندارد اما بعضی از کارشناسان پزشکی درباره بی خطر بودن محصولات حاوی فتالات برای بچه ها ابراز تردید می نمایند. مانند هر چیز دیگری که می خواهید برای بچه ها تهیه کنید، بهتر است به جای پشیمانی در آینده، امروز از بی خطر بودن آن مطمئن شوید. بنابراین، شامپوهایی را انتخاب کنید که روی برچسب آن ها درج شده باشد؛ بدون فتالات.

شامپوهای حاوی کوکامید دی اتانول آمین (DEA)

کوکامید دی اتانول آمین یک ترکیب شیمیایی اصلاح شده است که از ترکیب اسیدهای چرب روغن نارگیل با دی اتانول آمین فراوری می گردد. معمولاً از این ترکیب به عنوان غلظت دهنده و عامل ایجاد کف در فراوری شامپو استفاده می گردد. اگرچه بعضی از پژوهش هایی که روی حیوانات اجرا شده اند نشان می دهند DEA با سرطان ارتباط دارد اما استفاده از این ترکیب در فراوری محصولات بهداشتی برای انسان مورد تأیید است. اما همان طور که قبلاً هم بیان شد باید درباره محصولات بهداشتی ویژه بچه ها بیشتر احتیاط کنید و بهتر است از خرید شامپوهای حاوی DEA خودداری کنید.

خرید شامپو بچه کاربردهای ویژه

بعضی بیماری های پوستی در نوزادان شایع است و وقتی نوزاد به این بیماری ها مبتلا می گردد به مراقبت های بیشتری احتیاج پیدا می نماید. برای درمان این بیماری ها شامپوهای ویژه ای فراوری می شوند که می توانند به بهبود سریع تر کودک یاری نمایند.

درماتیت سبوره ای در نوزادان یا کلاه گهواره

گاهی اوقات متوجه می شوید که روی پوست سر کودکتان پوسته های زردرنگ یا به شدت خشک ایجاد شده است. این پوسته ها می تواند علامت بیماری کلاه گهواره یا درماتیت سبوره ای باشد که یک بیماری پوستی شایع در نوزادان است. معمولاً پزشکان برای درمان کلاه گهواره توصیه می نمایند از شامپوهایی استفاده گردد که برای درمان این بیماری فراوری شده اند. البته ممکن است پزشک استفاده از روش های طبیعی را برای درمان کلاه گهواره توصیه کند.

اگزما

اگر کودک شما به اگزما مبتلا شده است یا پوست بسیار خشکی دارد، ممکن است پزشک توصیه کند شامپویی را بخرید که با شرایط پوست کودکتان سازگار باشد. شامپوهایی که برای پوست های مبتلا به اگزما فراوری می شوند، مرطوب نمایندگی بسیار بیشتری دارند و خشکی و التهاب پوست را کاهش می دهند.

نتیجه گیری

هنگام انتخاب شامپو بچه، ممکن است گران ترین گزینه لزوماً برترین گزینه نباشد. مشورت با دوستان و آشنایان درباره محصولاتی که برای کودکشان استفاده نموده اند و تصمیم گیری بر اساس رضایت آن ها ایده خوبی است. انتخاب بر اساس توصیه های پزشک متخصص اطفال هم ایده ای کاملاً منطقی است. به ویژه اگر کودک شما به یک بیماری پوستی مبتلا شده است و به مراقبت های تخصصی احتیاج دارد، باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و از شامپویی که او تجویز می نماید بهره ببرید.

به هر مقدار که مراقب باشید، باز هم ممکن است هنگام استفاده از یک شامپو پوست کودکتان واکنش نشان دهد. در شرایطی که پوست کودکتان به یک شامپو حساسیت دارد و واکنش های آلرژیک را مشاهده کردید، فوراً استفاده از شامپو را متوقف کنید و در پی یک جایگزین مناسب باشید. بعلاوه برای تشخیص علت اصلی این واکنش ها باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم برای خرید شامپو بچه به شما یاری کنیم.

منبع: Niniobaby

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید شامپو بچه؛ کدام محصول برای کودک من مناسب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید شامپو بچه؛ کدام محصول برای کودک من مناسب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید