سرعت محبوبیت پنج شبکه اجتماعی

به گزارش وبلاگ هم نفس، برنامه تیک تاک تنها یک برنامه لب خوانی برای نوجوانان نیست. این برنامه به اشتراک گذاری ویدئو که به علت ترند ها و چالش هایش شهره شده، به تازگی رکورد یک میلیارد کاربر فعال ماهانه را ثبت نموده است.

سرعت محبوبیت پنج شبکه اجتماعی

به گزارش دنیای اقتصاد، نشریه اکونومیست در یادداشتی تاکید نموده که تیک تاک، این تعداد کاربر را با شتابی بیش از سایر رقبای پیشین خود جذب نموده است. پیش از این فیس بوک برای رسیدن به چنین آماری، 9 سال کوشش کرد و رسیدن به این رکورد برای اینستاگرام 8 سال و برای یوتیوب و واتس اپ، 7 سال زمان برد. تیک تاک، اما تنها در طول 5 سال و با شروع به کار خود از سال 2016 به چنین نقطه ای رسیده است.

رشد سریع این برنامه را می توان تا حدی با افزایش محبوبیت اینترنت شرح داد. بنا بر آمار و ارقام ارائه شده از سوی برنامه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد با نام دنیا ما در داده ها، شمار افرادی که وارد دنیا وب می شوند نسبت به روز های اولیه فیس بوک تا به امروز، سه برابر شده است.

اعمال محدودیت ها و قرنطینه ناشی از شیوع کووید-19 هم به افزایش سرعت تیک تاک یاری نموده است. گرچه این پلت فرم پیش از این هم بسیار محبوب بود و تنها در سال 2018 نزدیک به 500 میلیون کاربر داشت، اما در سه ماه نخست سال 2020 و در اوج محدودیت های ناشی از کرونا، تیک تاک بیش از 315 بار دانلود شد. الگوریتم تیک تاک هم در جذب کاربران نقش ایفا نموده است؛ صفحه برنامه ForYou که به مخاطبان دسترسی بی انتها به ویدئو ها می دهد، باعث شده که نتوان چشم از صفحه تیک تاک برداشت.

در حالی که پلت فرم هایی، چون فیس بوک در ابتدای راستا از یک محیط مقرراتی ساده برخوردار بودند، تیک تاک از ابتدا زیر ذره بین قوانین دولتی بود. در ژوئن 2020 دولت هند این برنامه را به همراه ده ها برنامه چینی دیگر به علت نگرانی های امنیت ملی ممنوع خاطرنشان کرد. تنها یک ماه بعد، رئیس جمهور ایالات متحده؛ دونالد ترامپ تهدید کرد که قانون مشابهی را علیه تیک تاک وضع خواهد نمود. این پلت فرم در چندین کشور، چون بنگلادش، اندونزی و پاکستان به علت ارائه محتوای نامناسب، ممنوع شدند.

در ماه آوریل، کمپانی بایت دانس؛ مالک تیک تاک، به همراه 33 شرکت دیگر از سوی مراجع چینی احضار شد تا اقدامات ضدرقابتی خود را متوقف نمایند. این هفته هم آفکام؛ سازمان تنظیم نماینده مقررات رسانه ای بریتانیا، قوانین نوی را وضع کرد که بنا بر آن تیک تاک و سایر پلت فرم های اشتراک ویدئو را در صورت عدم حراست از کاربران در برابر محتوای خشونت آمیز، نفرت انگیز یا مضر جریمه می نماید. با وجود چنین موانعی، تیک تاک به رشد خود ادامه داده است.

رقبا، اما در حال پیشروی هستند؛ اینستاگرام با برنامه Reels و یوتیوپ با برنامه Shorts به دنیا ویدئو های کوتاه پا گذاشته اند. آدام موسری؛ رئیس اینستاگرام به تازگی اعلام نموده است که این برنامه بیش از پیش به سوی ویدئو متمایل خواهد شد و تاکید نمود که این پلت فرم دیگر برنامه به اشتراک گذاری عکس نیست.

در 5 اکتبر، این کمپانی برنامه ویدئو اینستاگرام را راه اندازی کرد تا دو برنامه قبلی ویدئوی خود را با هم ترکیب کند. غلبه پرشتاب تیک تاک نشان از آن دارد که کاربران رسانه های اجتماعی، محتوای ویدئویی را ترجیح می دهند؛ دست کم تا زمانی که برنامه پرفروش بعدی پا به عرصه ظهور گذارد.

تیک تاک در جهت ارتقای عملکرد خود و برای آنکه رقبا را از میدان به در کند، برنامه ها و قابلیت های زیادی را به تازگی به پلت فرم خود افزوده است. بنا به گزارش تک کرانچ، این برنامه در اواخر سپتامبر از برنامه های نو خود برای افزایش سرمایه گذاری تبلیغاتی، توسعه تجارت الکترونیک و راه اندازی چندین قالب تبلیغاتی نو و تعاملی اطلاع داد. برچسب هایی، چون Choose Your Own Adventure و super likes برای ارتقای تعامل و خلاقیت در این پلت فرم ایجاد شده است.

این برنامه محبوب بعلاوه از مشارکت در چندین پروژه تجارت الکترونیک برای خرید آنلاین پرده برداری نموده تا کاربران بدون خروج از برنامه بتوانند محصولی که در تیک تاک برای فروش ارائه شده است را به سادگی و با سرعت خریداری نمایند. برای بعضی از بازارها، تیک تاک حتی مسوولیت حمل و نقل محصول خریداری شده را هم بر عهده گرفته است. به همین دلیل، تیک تاک صفحه نوی با نام instant page را معرفی و ادعا نموده است که سرعت آن 11 بار بیشتر از یک وب سایت معمولی تلفن همراه است.

این صفحه به کاربر اجازه می دهد که روی آگهی تبلیغاتی کلیک کند و بلافاصله به صفحه ای منتقل گردد که در آن بتواند اطلاعات بیشتری از محصول تجاری را مشاهده کند، فیلم های بیشتری دیدن کند و محتوا های متفاوتی را رصد کند. این محصول نو با محصول نو اینستاگرام با نام LinkSticker برای دسترسی سریع تر به صفحات دیگر؛ در رقابتی تنگاتنگ است.

برنامه pop out showcase، کوشش دیگر تیک تاک برای ارتقای برنامه های تبلیغاتی است. با استفاده از این برنامه، تبلیغ نمایندگان می توانند به مجموعه ای گسترده از برچسب ها و تصاویر دسترسی پیدا نمایند تا به ویدئو های تیک تاک افزوده و کاربر با کلیک بر روی آن به سرعت امکان خرید کالا را پیدا کند. تیک تاک بعلاوه این امکان را به کاربر می دهد که به جای گزینه Like انتخاب های دیگری، چون Supper Like را هم داشته باشد.

آخرین محصول نو تیک تاک، برنامه storytimetool است که کاربران را تشویق می نماید تا بخشی از تجربه داستان سرایی برند تجاری شوند. بعضی از برنامه ها، چون Hulu تبلیغاتی را ارائه می نمایند که به کاربر اجازه بازی کردن می دهد البته نه تا آن مقدار که کل داستان را کنترل کند. در تیک تاک هم به جای نمایش تبلیغات، می توان گزینه Choose Your Own Adventure را انتخاب و بخشی از روایت داستان تبلیغ شد.

ژاکلین فیتزپاتریک- استراتژیست تیک تاک هنگام معرفی محصولات نو این پلت فرم گفت: همه این برنامه ها بخشی از هدف کلی ما است تا تبلیغ نمایندگان بتوانند مجذوب کننده ترین تبلیغات خود را به شیوه ای خلق نمایند که از خلاقیت و تفریح موجود در پلت فرم استفاده گردد.

تیک تاک در این مدت به قدری پیروز بوده است که چرخش اقتصادی آن از محل عایدی تبلیغات، تنها در سال 2019 و در اروپا رشدی 545 درصدی داشته و به 8/ 170 میلیون دلار رسیده است و در این سال بیش از هزار کارمند در قاره سبز به این کمپانی افزوده شده است.

منبع: فرارو

به "سرعت محبوبیت پنج شبکه اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت محبوبیت پنج شبکه اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید