سرنوشت گربه ایا صوفیه پس از تبدیل شدن آن به مسجد چه می شود؟

به گزارش وبلاگ هم نفس، تصمیم برای تبدیل کردن بنای قدیمی ایا صوفیه در استانبول از موزه به مسجد، باعث نگرانی طرفداران بسیار گلی (Gli)، گربه مشهوری که در این بنا زندگی می کند، شده است.

سرنوشت گربه ایا صوفیه پس از تبدیل شدن آن به مسجد چه می شود؟

به گزارش وبلاگ هم نفس به نقل از رویترز این گربه خاکستری با چشم های مورب سبز در میان بازدیدکنندگان ایا صوفیه بسیار محبوب است، از جمله فیلمی از باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در سفری به استانبول در سال 2009 در حال نوازش کردن این گربه گرفته شده است.

اکنون مقامات ترکیه تصریح کرده اند که گلی می تواند در به زندگی در ایا صوفیه ادامه دهد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت گلی و نیز همه گربه های دیگر در آن منطقه در همان جایی که هستند، باقی می مانند.

کالین گفت: این گربه بسیار مشهور شده است و گربه های دیگری هم در آنجا هستند که هنوز مشهور نشده اند. این گربه در آنجا خواهند ماند و مسجدهای ما به روی همه گربه ها باز می مانند.

گلی به خصوص از هنگامی مشهور شد که اوموت بهچسی، یک راهنمای گردشگری چهار سال پیش یک حساب اینستاگرامی برای او باز کرد که اکنون بیش از 48000 پیرو دارد.

ایا صوفیه برای 900 سال یک کلیسای مسیحی بیزانسی بود، که در قرن پانزدهم میلادی به تصرف ترک های عثمانی درآمد و به مسجد تبدیل شد. مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن در سال 1934 با دستوری آن را به موزه تبدیل کرد.

اخیرا دادگاهی در ترکیه تبدیل ایا صوفیا را به موزه غیرقانونی خواند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بلافاصله اعلام کرد که این بنا دوباره به مسجد بدل می شود و نخستین نماز جمعه این هفته در آن برگزار شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سرنوشت گربه ایا صوفیه پس از تبدیل شدن آن به مسجد چه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت گربه ایا صوفیه پس از تبدیل شدن آن به مسجد چه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید