طرز تهیه مربای انجیر خانگی

به گزارش وبلاگ هم نفس، مربا یکی از اساسی ترین اقلام میز صبحانه خانواده های ایرانی است. از پرطرفدارترین مرباها می توان به مربای انجیر اشاره کرد. درست کردن مربا روشی است که به وسیله آن می توان انواع میوه ها را برای طولانی مدت نگه داری کرد. به طور معمول مربا از ترکیب شکر با میوه های مختلف تهیه می شود. انجیر میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. مصرف انجیر مربایی به دلیل طعم و رنگی بی نظیری که دارد به میز صبحانه شما جلوه ای ویژه خواهد بخشید. در این مقاله با طرز تهیه مربای انجیر و تمامی فوت و فن های مربوط به پخت آن آشنا می شوید.

طرز تهیه مربای انجیر خانگی

طرز تهیه مربای انجیر

انجیر میوه درخت فیکوس است. این میوه در دسته خانواده توت ها (Moraceae) قرار می گیرد. انجیر ساختاری نرم و لطیف دارد؛ به همین علت بیشتر مواقع انجیر تازه در فواصل زمانی کوتاه فاسد می شود. برای افزایش طول عمر انجیر می توان آن را به صورت خشک یا مربا شده مصرف کرد. انجیر سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم و منبع بزرگ ویتامین های K و A است. این میوه دارای بیش از 100 گونه مختلف است که می توانید از آن برای پخت مربا استفاده کنید.

در تصور بسیاری از افراد، تهیه انواع مرباها از جمله مربای انجیر، نیازمند تجربه و مهارت بالا می باشد. در اصل می توان گفت عکس این موضوع صدق می کند. در صورتی که نکات مخصوص تهیه مربا را به دقت رعایت کنید، پخت مربا به یکی از آسان ترین و لذت بخش ترین تجربیات آشپزی شما تبدیل خواهد شد. در ادامه به صورت مفصل با آموزش درست کردن مربای انجیر و نکات مهم در پخت آن آشنا می شوید.

دستور تهیه مربای انجیر

برای پخت این مربا تنها به یک قابلمه، ظرفی برای نگه داری مربا و 40 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

  • زمان آماده سازی: 5 دقیقه
  • زمان پخت: 35 دقیقه
  • مجموع کل زمان: 40 دقیقه
  • انرژی: 217 کالری
  • سروینگ: 1 شیشه میانه

مواد مورد نیاز برای تهیه مربای انجیر

  • انجیر: 1 کیلوگرم
  • شکر: 750 گرم
  • آب: 2 لیوان
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • وانیل: 1 قاشق غذاخوری
  • هل: 2 عدد
  • چوب دارچین: 1 عدد سایز کوچک

مراحل تهیه مربای انجیر

  1. انجیرها را شسته و به طور کامل خشک نمایید.
  2. با استفاده از یک سوزن در قسمت های مختلف انجیرها، سوراخ های کوچکی ایجاد کنید. این کار باعث شده هنگام پختن مربا، شیره به صورت کامل به داخل انجیرها نفوذ کرده و از پلاسیده شدنشان جلوگیری کند.
  3. درون قابلمه آب و شکر را با هم مخلوط کرده و بر روی حرارت میانه قرار دهید. هدف از این کار حل شدن کامل شکر در آب می باشد.
  4. انجیرها را به آرامی به قابلمه بیافزایید. به مدت 30 دقیقه انجیرها را با شربت آب و شکر بپزید. این کار را تا زمانی انجام دهید که انجیرها کاملا نرم شوند.
  5. با چاقو بر روی سطح هل شکاف ایجاد کرده و سپس آن را به همراه دارچین و آبلیمو به قابلمه اضافه کنید.
  6. به مدت 5 دقیقه دیگر به پختن مربای انجیر ادامه دهید. وانیل را به مربا افزوده و بلافاصله قابلمه را از روی حرارت بردارید. مربا را در دمای محیط نگه داشته تا به آرامی خنک شود.
  7. مربای آماده شده را درون ظرف شیشه ای مخصوص بریزید و در یخچال نگه داری کنید.

نکات مهم برای پخت مربای انجیر

  1. در تهیه مربای انجیر سعی کنید از انجیرهای اندازه کوچک و میانه استفاده کنید. در صورتی که انجیرهایتان بزرگ است می توانید آن را قبل از پخت به قطعات کوچک تر تقسیم نمایید.
  2. برای جلوگیری از له شدن مربا پس از پخت، از انجیرهای پوست نازک استفاده کنید. در صورتی که از انجیرهای ترک خورده استفاده کنید، به احتمال زیاد شاهد له شدن آن در حین مراحل پخت خواهید بود.
  3. هنگامی که مربا شروع به جوشیدن کرد، کف روی آن را با یک قاشق جمع کنید. این کار جهت جلوگیری از کدر شدن رنگ مربا پس از پخت انجام می گیرد.
  4. برای آزمایش اندازه قوام مربا، با قاشق تمیز اندازهی از شیره مربا را داخل نعلبکی ریخته و داخل فریزر قرار دهید. پس از خنک شدن مربا، نعلبکی را تکان دهید. در صورتی که شیره درون نعلبکی به آرامی حرکت کرده و قوام کافی مشاهده شد، مربای شما به اندازه کافی پخته شده است.
  5. در هنگام پخت مربا هرگز در قابلمه را نگذارید، این کار باعث تیره شدن رنگ مربا می شود.
  6. برای جلوگیری از کپک زدن مربا، شیره را تا اندازهی که تمام سطح انجیرها را پوشش دهد درون ظرف بریزید.
  7. در صورتی که هنگام پخت مربای انجیر، دانه های انجیر وارد شیره مربا شد، شیره را با صافی یکدست کرده و دوباره انجیرها به درون ظرف انتقال دهید.
منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه مربای انجیر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای انجیر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید