طرز تهیه نان پیتا؛ یکی از انواع نان های معروف خاورمیانه

به گزارش وبلاگ هم نفس، نان پیتا یکی از انواع نان های معروف و خوشمزه خاورمیانه است که به همراه غذاهای متنوعی سرو می گردد. این نان معمولا در کنار غذاهای ساندویچی مثل فلافل و دونر کباب سرو می گردد.

طرز تهیه نان پیتا؛ یکی از انواع نان های معروف خاورمیانه

مواد لازم نان پیتا

آرد سفیدحدود 4 لیوان

شیر½ لیوان

ماست½ لیوان

روغن مایع2 قاشق غذاخوری

خمیر مایه فوری1 قاشق غذاخوری

آب ولرم½ لیوان

شکر1 قاشق غذاخوری

نمک1 قاشق چایخوری

دستور پخت نان پیتا

مرحله اول

برای تهیه نان پیتا ابتدا آب ولرم را به همراه شکر و خمیر مایه داخل یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم و درب ظرف را می گذاریم، سپس به مدت 10 دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا روی مواد حباب بزند و خمیر مایع پف نموده و عمل بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله ماست را به همراه شیر، روغن مایع و نمک داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و با همزن دستی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، در ادامه خمیر مایه عمل امده را اضافه می کنیم و در حدی که مواد یکدست شوند مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

حالا آرد را دو مرتبه الک می کنیم، سپس کم کم به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر جمع گردد، توجه داشته باشید که خمیر باید کمی چسبندگی داشته باشد و بیش از حد آرد اضافه نکنید که خمیر سفت و خشک گردد.

مرحله چهارم

برای اینکه خمیر اذیت نکند ذستمان را کمی چرب می کنیم، سپس خمیر را به صورت گرد جمع می کنیم و داخل ظرفی که از قبل با روغن چرب نموده ایم قرار می دهیم و روی آنرا با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در جای گرم قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند.

مرحله پنجم

پس از گذشت یک ساعت حجم خمیر ما تقریبا دو برابر می گردد، حالا خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هواگیری گردد. حالا خمیر را به 10 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و چونه می گیریم.

مرحله ششم

حالا باید به چونه ها 10 دقیقه استراحت دهیم، برای اینکه خمیر خشک نگردد روی چونه ها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم. پس از 10 دقیقه چونه ها را به صورت گرد با وردنه روی کاغذ روغنی باز می کنیم و مجددا با پارچه رویشان را می پوشانیم تا 10 دقیقه دیگر استراحت نمایند.

مرحله هفتم

در حین اماده شدن خمیر فر را با حرارت 220 درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم گردد. پس از گذشت 10 دقیقه لبه های کاغذ روغنی را می گیریم و به خمیرها را به سینی فر منتقل می کنیم. حالا سینی را در فر که کاملا گرم شده است قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حدود 10 تا 15 زمان ضروری است که نان ها به طور کامل بپزند. پس از اینکه پخت نان ها به خاتمه رسید آنها را از فر خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا خنک شوند. از این نان می توانید برای ساندویچ فلافل ، ساندویچ کباب ترکی و انواع غذاهای ساندویچی بهره ببرید.

منبع: گردشبان

به "طرز تهیه نان پیتا؛ یکی از انواع نان های معروف خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان پیتا؛ یکی از انواع نان های معروف خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید