معرفی 2 غذای محلی و مورد علاقه مردم استان ایلام

هر شهر و استانی به فراخور سلیقه و فرهنگ بومی و متاثر از نوع محصولات و گونه های گیاهی و سبزیجات اطراف به تهیه غذای محلی می پردازد و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش وبلاگ هم نفس، در استان ایلام و شهرهای اطراف آن نیز که پوشیده از درختان ، سرو زربین، ارغوان، سماق، گلابی وحشی، بادام کوهی، لرگ، پده، محلب و زبان گنجشک است، مردم بومی بعضی از غذاهای سنتی خود را تکیه بر ثمره این درختان تهیه می نمایند. غذای هر فصل به تناسب رویش ثمره درخت و یا گیاهان محلی است و از آنجایی که بعضی از آن ها خاصیت درمانی و دارویی دارد، مردم در فصل های مختلف برای درمان بعضی از بیمارهای و حساسیت های فصلی از آن در غذای محلی ایلام استفاده می نمایند.

معرفی 2 غذای محلی و مورد علاقه مردم استان ایلام

توله

از جمله غذای محلی ایلام که از دیرباز در میان مردم شهرهای استان ایلام از جمله دره شهر، ماژین، آبدانان طرفدارانی داشته، توله است. این غذای محلی که برگرفته از نام گیاهی به نام توله است و با آن طبخ می گردد، در فصل های پاییز و زمستان و شروع بهار پخت می گردد. برای تهیه این غذای سنتی که البته در سایر استان های نزدیک به استان ایلام مانند خوزستان و لرستان نیز تهیه می گردد از توله، نصف پیمانه برنج، پیازه سرخ شده به مقدار کافی و بعلاوه ادویه مخصوص، زردچوبه و نمک استفاده می گردد. مراحل پخت این غذا به این صورت است که در ابتدا توله را شسته و پس از اینکه آب آن کاملا خشک شد، سبزی ها را خرد نموده و به مقدار یک پیمانه آب و بعلاوه نصف پیمانه برنج به آن اضافه می نمایند و روی شعله گاز به مدت30 دقیقه می گذارند. مدت زمان پخت البته بستگی به سبزی دارد هر چقدر که سبزی زودتر پخته گردد زمان کوتاه تر است. بعد از اینکه سبزی پخته شد و آب آن تقریبا بخار شد، مقداری سیر خرد شده و زردچوبه و نمک به آن اضافه می نمایند بعد از آنکه غذا به خوبی پخته شد پیاز سرخ شده به همراه روغن به آن اضافه می نمایند. بعد از چند دقیقه غذا در بین غذای محلی آماده می گردد.

شله

برای تهیه این غذا که بیشتر در فصل زمستان پخته می گردد از ماش به مقدار یک پیمانه و برنج استفاده می گردد. مراحل پخت هم به این صورت است که ابتدا برنج را با کمی آب روی شعله می گذارند تا کاملا پخته گردد و بعد از آن ماش را که در ظرف جداگانه ای پخته شده به مقدار یک لیوان آب همراه زردچوبه نمک و فلفل به برنج اضافه می نمایند و در نهایت بعد از اندکی که آب آن غلظت پیدا کرد، سیر و پیاز سرخ شده را نیز اضافه می نمایند. استفاده از آب لیمو و یا غوره در این غذا سلیقه ای است. این غذا البته در ردیف سوپ های محلی این استان ایلام قرار می گیرد و گاها به عنوان عصرانه هم استفاده می گردد.

منبع: همگردی

به "معرفی 2 غذای محلی و مورد علاقه مردم استان ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 2 غذای محلی و مورد علاقه مردم استان ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید