نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان

به گزارش وبلاگ هم نفس، ریزش مو به کمبود ویتامین دی در بدن مربوط می گردد. چنان چه سطح ویتامین های بدن برای زمانی طولانی کم تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول های مو نمی رسد. به همین دلیل پس از مدتی موها شکننده و حساس شده و در نتیجه دچار ریزش می شوند. ویتامین d از مهم ترین ویتامین های لازم جهت رشد مو است.

نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان ویتامین موثر در رشد مو، بسیار کاربردی و اساسی هستند. این موضوع را همه ما می دانیم اما متاسفانه در برخورد با آن و بعلاوه استمرار بر آن بسیار سستی و کاهلی می کنیم تا جایی که متوجه ریزش بی حد واندازه مو می شویم و در نهایت مجبور می شویم به نزد پزشک برویم و به وقت بازگشت با انواع دارو ها و مکمل ها ریزش مو را متوقف کنیم.

اهمیت ویتامین d در سلامت بدن انسان

ویتامین d برای حفظ سلامتی Health بعضی اعضای بدن مانند ماهیچه ها، استخوان ها، دندان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت و با ارزش است. ولی ویتامین d از آن ویتامین هایی است که به سختی می توان در منابع غذایی معمولی آن را به دست آورد. به همین دلیل توصیه می شود از فرآورده های مختلفی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده اند ، استفاده شود. چنان چه بدن شما به اندازه کافی ویتامین d دریافت نکند با مسائل سلامتی روبرو خواهید شد. در ادامه با ما همراه شده تا عوارض کمبود ویتامین d و راه های درمان آن را بشناسید.

ریزش مو به علت کمبود ویتامین d در بدنریزش مو به کمبود ویتامین دی در بدن مربوط می شود. چنان چه سطح ویتامین های بدن برای زمانی طولانی کم تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول های مو نمی رسد. به همین دلیل پس از مدتی موها شنماینده و حساس شده و در نتیجه دچار ریزش می شوند.

ویتامین d از مهم ترین ویتامین های لازم جهت رشد مو است. در کنار این وجود ویتامینc و بیوتین نیز برای رشد بهتر مو مهم به شمار می رود. اگر فردی بتواند مقادیر کافی از این ویتامین ها را به بدن خود برساند، دارای موهایی زیبا با رشدی مناسب خواهد بود.

ویتامین D ویتامین موثر در رشد مو

ویتامین D یکی از مواد مغذی لازم است که در بسیاری از توابع بدن نقش اساسی دارد. ویتامین D بعلاوه یک ویتامین موثر در رشد مو می باشد که کمبود ان، ممکن است باعث مسائل زیادی از جمله ریزش مو شود.

ویتامین D فولیکول های مو را تحریک می نماید تا رشد نمایند و بنابراین زمانی که بدن این ویتامین را به اندازه کافی نداشته باشد مو ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

کمبود ویتامین D نیز ممکن است به آلوپسی آئراتا، یک بیماری خود ایمنی منجر شود که باعث ریزش موی سر، نیز می شود.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آلوپسی دارای اندازه بسیار پایین ویتامین D نسبت به افرادی هستند که آلوپسی ندارند.

کمبود ویتامین D بعلاوه می تواند در افرادی که بدون آلوپسی ریزش مو را منجر شود.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که زنان دارای فرم های دیگری از ریزش مو می باشند که سطح ویتامین D کمتری دارند.

تاثیر ویتامین D بر رشد مو

ویتامین D بر سلامت بسیاری از قسمت های بدن تاثیر گذار است، از جمله پوست و مو.

ویتامین D نقش مهمی در ایجاد فولیکول های مو دارد. فولیکول های مو، منافذ کوچکی هستند که از آن موهای نو رشد می نمایند.

فولیکول های نو ممکن است به حفظ موهای ضخیم و در جلوگیری از ریزش موها پیش از موعد مقرر یاری نمایند.

به علت همین فولیکول هاد، دریافت میزان کافی از ویتامین D می تواند رشد مو و رشد مجدد مو را تامین کند.

سایر علائم کمبود ویتامین D

افراد مبتلا به کمبود ویتامین D ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، یا علائم آنها ممکن است غیر اختصاصی باشد و در طول زمان تغییر کند. خوب است که ان ها را بدانیم که در صورت روبرو شدن با این علائم در صدد کمبود ویتامین دی بر اییم و در پی انریزش مو را متوقف کنیم.

علائم کمبود ویتامین D عبارتند از:

* تغییر خلق و خو، از جمله افسردگی یا اضطراب

* شکستگی های مکرر

* از دست دادن تراکم استخوان

* ضعف عضلانی

* فشارخون بالا یا افزایش فشار خون بالا

* خستگی همیشگی

* درد مزمن

* ناباروری

* کاهش استقامت

کمبود نور خورشید یا نخوردن غذاهای کافی غنی از ویتامین D یکی از شایعترین علل کمبود ویتامین D است.

تحقیقات نشان می دهد که هنگامی که یک فرد فاقد ویتامین D است، موثر ترین درمان برای ان ها مصرف مکمل های ویتامین D می باشد.

مکمل های ویتامین D باید با وعده های غذایی چون چربی های سالم همراه شوند.

افرادی که میزان زیادی چربی سالم مصرف می نمایند در جذب ویتامین D پیروز تر هستند. زیرا چربی به ویتامین D یاری می نماید تا در بدن جذب شود.

منابع خوبی از چربی های سالم در رژیم غذایی عبارتند از:

* آووکادو

* تخم مرغ

* بعضی از ماهی ها شامل ماهی قزل آلا و ساردین

* آجیل

* پنیر، شیر، ماست و به طور کلی لبنیات

مکمل ها در فرم های مختلفی هستند. بعضی به صورت دارو مصرف می شوند و ممکن است روزانه، یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف شوند. در صورتیکه با کمبود ویتامین D روبرو باشیم، پزشک هر چند ماه یک بار آزمایش خون را انجام می دهد تا ببیند آیا سطح ویتامین فرد افزایش یافته است یا خیر.

انجمن پزشکان غدد درون ریز توصیه می نمایند که بزرگسالان بین سنین 19 تا 55 سال، روزانه باید 600 واحد ویتامین D را دریافت نمایند.

انجمن غدد درون ریز بعلاوه توصیه می نمایند که بزرگسالان بالای 55 سال بین 600 تا 800 واحد در روز از ویتامین D باید دریافت نمایند.

در نهایت، بین 400 تا 600 واحد در روز ویتامین D برای بچه ها توصیه می شود.

در مواردی که یک بیماری زمینه ای باعث کمبود این ویتامین می شود، باید درمان شود و همراه و مختص همان بیماری به دریافت ویتامین D همت گمارد.

هر دو بیماری کرون و سلیاک (بیماری های التهابی و مزمن روده) می توانند کمبود ویتامین D را ایجاد نمایند. این بیماری ها جذب ویتامین D از غذا را تا حدودی مختل یا کاملا مسدود می نمایند.

جلوگیری از کاهش ویتامین موثر در رشد مو

همان طور که گفته شد ویتامین موثر در رشد مو یعنی D اولین دفاع شخصی در برابر ریزش مو است. نهاده شدن در نور خورشید است. در واقع اولین کار ساده ای که می توان انجام داد این است که باید در روز زمانی را بالغ بر 15 تا 20 دقیقه در نور خورشید نهاده شد و بعلاوه خوردن غذاهای غنی از ویتامین D را فراموش نکرد.

در ارتباط با مصرف ویتامبن موثر در رشد مو مثل ویتامین D را متناسب با فرد تجویز کند. با این حال بعضی مواردی که جز مصرف ویتامین D می توان از ریزش مو جلوگیری کرد عبارتند از:

* کاهش آرایش و تزیینات پیچیده مو که با کشش ریشه مو همراه هستند.

* به هنگام شست و شو از یک نرم نماینده ملایم و طبیعی بهره ببرید

* موهای بلند را سعی کنید به هنگام خواب در یک توری قرار دهید

ویتامین موثر در رشد مو

ویتامین موثر بر رشد مو یعنی D بر بسیاری از جنبه های دیگر سلامت و رفاه افراد، هم تاثیر بسزایی دارد.

کمبود ویتامین D موجب ریزش مو در افراد می شود و بسیاری از مسائل دیگر را نیز منجر می شود.

افرادی که در خصوص ریزش مو با کمبود ویتامین موثر در رشد، چون ویتامین D روبرو هستند باید با پزشک مشورت نمایند که احتمالا مکمل ها، تغییرات غذایی و سایر شرایط دارویی را پیشنهاد به ان ها می نمایند.

درمان

درمان کمبود این هورمون مصرف و تامین آن از منابع متعدد است. ویتامین دی را می توان به صورت خوراکی و یا تزریقی مصرف کرد. تزریق یک آمپول آن می تواند احتیاج بدن را تقریبا تا شش ماه تامین کند.

یکی از راه های ویتامین D به وسیله تغذیه است. خوردن مواد غذایی که از نظر منابع ویتامین D غنی هستند، چه مواد غذایی ای که به طور طبیعی دارای این ویتامین هستند و چه ماد غذایی غنی شده با این ویتامین می تواند برای افراد مفید باشد. این مواد غذایی شامل زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، جگر گوساله یا بعضی از انواع پنیر و بعلاوه لبنیات، غلات، آبمیوه یا سایر نوشیدنی های گیاهی غنی شده (مانند شیر بادام) است.

استفاده از مکمل های غذایی ویتامین D دومین راه چاره برای جبران کمبود ویتامین است. توصیه می شود که بزرگسالان زیر 70 سال، در روز 600 واحد ویتامین D مصرف نمایند و افراد بالای 70 سال نیز روزانه 800 واحد دریافت نمایند. اما اگر این کمبود شدید باشد، ممکن است تا زمانی که مشکل بیمار رفع شود، تا 4000 واحد در روز تجویز شود.

نهاده شدن در معرض نور خورشید نیز راه مناسب دیگری برای رساندن ویتامین D به بدن است. اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره از کرم ضدآفتاب استفاده می نمایند، در ابتدا ممکن است این کار برای تان کمی سخت باشد، ولی خوب است اگر بتوانید سه بار در هفته و هر بار 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید، این کار می تواند به شما یاری کند تا کمبود ویتامین خود را جبران کنید.

اگر ویتامین دی زیاد مصرف شود ممکن است علائم مسمومیت با آن ایجاد شود که مهمترین آن افزایش سطح کلسیم خون و بروز علائمی مانند تشنگی، ادرار زیاد، تهوع و استفراغ، گیجی و سردرد است.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت رکنا

سایت برترینها

منبع: راسخون

به "نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه و علائم کمبود ویتامین d در سلامت بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید