واکسن آسترازنکا عوارض مرگبار دارد؟

به گزارش وبلاگ هم نفس، تهران (پانا) - رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در بعضی از عروق حیاتی و مهم بدن همانند عروق مغز، قلب و اندام ها گردد، درباره موارد منع استفاده از این واکسن که پیش از این نیز اطلاع رسانی شده، شرح داد.

واکسن آسترازنکا عوارض مرگبار دارد؟

به گزارش ایسنا، محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسن یک ماده بیولوژیک است که وقتی وارد بدن انسان می گردد واکنش هایی در پی خواهد داشت، گفت: مهم ترین و ارزشمندترین واکنش بدن به واکسن، ایجاد ایمنی است که احتمال ابتلا به آن بیماری در فرد کاهش پیدا می نماید تا حدی که ممکن است به صفر هم برسد.

وی با بیان اینکه همه واکسن های جهان دارای برخی عوارض جانبی هستند، شرح داد: از جمله عوارض خفیف می توان به تب، سردرد، درد در محل تزریق، تهوع و استفراغ اشاره نمود. بعلاوه برخی عوارض هم که شدیدتر هستند در هنگام استفاده از واکسن ممکن است به ندرت در افراد رخ دهد، اما به علت رخداد نادر آنها در برنامه های واکسیناسیون بعد از آنالیز های دقیق علمی، درمورد استفاده یا عدم استفاده از آنها در سطح جهانی تصمیم گیری می گردد.

دکتر گویا در ادامه با اشاره به اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همانند عروق مغز، قلب و اندام ها گردد، بیان کرد: تمام عوارض مربوط به واکسن های کرونا در کشور در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید نمود: چنانچه عارضه ای بیش از حد مورد انتظار اتفاق افتاده باشد، کمیته کشوری آنالیز عوارض واکسن تصمیم گیری می نماید.

موارد منع استفاده از واکسن آسترازنکا

وی در ادامه عنوان کرد: در رابطه با واکسن آسترازنکا در ابتدای امر اطلاع رسانی انجام شده که افراد سنین باروری از این واکسن استفاده ننمایند و علت این موضوع هم همان عارضه یعنی احتمال لخته شدن خون مطرح شده بود. این موضوع به وسیله معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است. بعلاوه توصیه شده که افراد زیر 50 سال تا حد امکان از واکسن های دیگر استفاده نمایند و علت امر هم شرح داده شده است.

هشدار به مسافران متقاضی تزریق آسترازنکا

دکتر گویا در انتها توضیح داد: متاسفانه برخی افراد به علت اخذ ویزا برای مسافرت به برخی از کشورها متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا هستند و علی رغم توصیه های جدی ماموران بهداشتی خواستار دریافت این واکسن هستند که بدیهی است احتمال وقوع چنین عوارضی هرچند بسیار نادر اما غیرمعمول نیست.

منبع: خبرگزاری پانا

به "واکسن آسترازنکا عوارض مرگبار دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن آسترازنکا عوارض مرگبار دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید