ویندوز 11؛ هر آنچه از سیستم عامل نو مایکروسافت باید بدانید

به گزارش وبلاگ هم نفس، ویندوز 11 قرار است سه روز دیگر به صورت رسمی برای عموم کاربران منتشر گردد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به تمام قابلیت های آن تا ببینیم مایکروسافت چه تغییراتی را در سیستم عامل تازه خود بوجود آورده است.

ویندوز 11؛ هر آنچه از سیستم عامل نو مایکروسافت باید بدانید

ویندوز 11 به اسم نوترین سیستم عامل مایکروسافت بعد از گذشت 6 سال از عرضه ویندوز 10 قرار است عرضه گردد و آن طور که از نسخه های بتا و پیش نمایش متوجه شدیم، به نظر می رسد باید انتظار تغییرات زیادی را داشته باشیم. تغییراتی که این بار واقعا خوب و کاربردی به نظر می رسند و قرار است تجربه کاربری را دگرگون نمایند.

در حال حاضر ویندوز 11 هنوز هم به صورت بیلد پیش نمایش برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفته است. بعلاوه می توان فایل ISO آن را دریافت و نصب کرد که در انتهای مطلب به آموزش نصب آن از این طرق می پردازیم. البته توصیه می گردد این سه روز را هم صبر کنیم تا آپدیت مربوطه را رسما دریافت کنید.

از آنجایی که مایکروسافت اندکی سیاست سخت گیرانه در پشتیبانی ویندوز 11 از دستگاه های مختلف در پیش گرفت، کاربران زیادی سردرگم شدند از این بابت که آیا می توانند ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب نمایند یا خیر. در بسیاری از خبرگزاری ها راهکار دور زدن محدودیت های مایکروسافت و نصب ویندوز 11 حتی روی سیستم های قدیمی تر آموزش داده شده است و در یک سری از خبرگزاری های دیگر هم توصیه می گردد مطابق دستورالعمل شرکت پیش برویم. بنابراین سردرگمی های پیش آمده کاملا طبیعی است اما خوشبختانه تمام این ها سه روز دیگر و با عرضه رسمی ویندوز نو به انتها خواهد رسید.

می پردازیم به آنالیز قابلیت های نو ویندوز 11 که گفته می گردد تجربه کاربری امان را به طور کامل متحول می نماید تا ببینیم سه روز دیگر قرار است با چه سیستم عاملی روبرو شویم.

تغییرات ظاهری

قبل از اینکه به آنالیز تغییرات فنی بپردازیم، نگاهی خواهیم داشت به تغییرات ظاهری که اصلا هم تعدادشان کم نیست. اگر نسخه بتای ویندوز 11 را پیش از عرضه رسمی نصب و تجربه نموده باشید، قطعا اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب کرد، تغییر محل منوی استارت و قرارگیری آن در بخش مرکزی ویندوز بود. مایکروسافت این تغییر را در راستای دسترسی ساده تر به منوی استارت، به خصوص در نمایشگرهای فوق عریض در نظر گرفت که باید بگوییم اندکی ظاهر سیستم عامل مک را تداعی می نماید.

تغییرات ظاهری دیگری هم ویندوز 11 پدید آمده است که از جمله مهم ترین آن ها می توان تغییر زبان طراحی آیکون ها و تخت تر شدن آن هاست تا اپلیکیشن های مایکروسافت در تمام دستگاه ها ظاهری یکپارچه و واحد داشته باشند. اگرچه شکل اپلیکیشن ها در آیکون تخت تر شده است اما گوشه پنجره ها اکنون اندکی انحنا پیدا نموده است که از این حیث ویندوز 11 با ویندوز 10 فرق دارد.

پشتیبانی از اپلیکیشن های اندروید

اپل در آپدیت نو خود این امکان را فراهم کرد تا کاربران سیستم عامل مک بتوانند اپلیکیشن های iOS را روی سیستم خود نصب و تجربه نمایند. مایکروسافت از آنجایی که اپلیکیشن خاصی ندارد، تصمیم گرفت پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی را به ویندوز 11 بیاورد. اما نحوه انجام این کار اندکی فرق دارد.

شرکت آمریکایی در یک همکاری با آمازون تصمیم گرفت فروشگاه آن را به فروشگاه ویندوز اضافه کند که آن هم اکنون ظاهر و قابلیت های نوی دارد. در واقع نمی توانید هر اپلیکیشن اندرویدی که بخواهید را از روی سیستم نصب کنید چرا که فروشگاه آمازون لزوما همه اپلیکیشن ها را ندارد اما خوشبختانه به نظر می رسد ویندوز 11 از سایدلود اپلیکیشن ها هم پشتیبانی می نماید. بنابراین می توانید هر اپلیکیشنی را که می خواهید از بیرون دانلود و روی سیستم خود نصب کنید.

البته گوگل بعد از اینکه این اقدام مایکروسافت را متوجه شد تصمیم گرفت جلوی آن را بگیرد. به همین دلیل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شاید در اوایل عرضه، شاهد پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی در ویندوز 11 نباشیم. بنابراین اگر این سیستم عامل را نصب کردید ولی نتوانستید اپلیکیشن های اندرویدی را روی آن داشته باشید، نگران نباشید، چرا که بعید به نظر می رسد مایکروسافت به طور کلی این ایده را کنار بگذارد.

فروشگاه مایکروسافت

از اپلیکیشن ها که صحبت شد حتما باید به فروشگاه مایکروسافت هم اشاره کنیم که اکنون هم از لحاظ ظاهری تغییر نموده است هم از لحاظ قابلیت و امکانات. طبق سیاست نو، توسعه دهندگان می توانند اکنون اپلیکیشن ها را با فرمت win32 هم وارد فروشگاه نمایند. بعلاوه مایکروسافت این لطف را به توسعه دهندگان کرد که سیستم پرداختی خاص خود را داشته باشند چون اگر قرار بود به همان سیستم پرداخت خود شرکت محدود باشند، مایکروسافت بخشی از عایدی را به اسم مالیات برای خود برمی داشت.

ویجت ها

تجربه ویجت روی ویندوز ویستا اصلا موفقیت آمیز و لذت بخش نبود. اما مایکروسافت تصمیم گرفت با اندکی تغییر و تحول در آن، بار دیگر ویجت ها را برای ویندوز 11 هم عرضه کند. ویجت ها اکنون به بخش جدانشدنی و مهمی از سیستم عامل های مخصوص گوشی تبدیل شده اند اما مایکروسافت می خواهد تجربه استفاده از آن را در سیستم های رومیزی هم در اختیار کاربران قرار دهد.

با نصب ویندوز 11، پنل مخصوصی را فقط برای ویجت ها در اختیار خواهید داشت که می توانید برای چیزهای مختلفی نظیر آب و هوا، تقویم، ساعت و… ویجت تنظیم کنید. اگر پیش از این از سیستم عامل مک و ویجت های آن استفاده نموده باشید قطعا شباهت زیادی را بین این دو حس خواهید کرد.

گروه بندی پنجره ها

در حال حاضر در ویندوز 10 کاربر می تواند پنجره ها را در چهار گوشه تصویر قرار داده و از آن ها در آن واحد استفاده کند. اما در ویندوز 11 این فرایند آسان تر و بسیار کاربردی تر شده است به این صورت که می توانید پنجره ها را به شکل های مختلف و در زوایای گوناگون در تصویر بگنجانید یا حتی ترتیب دلخواه خود را داشته باشید. این کار هم با بردن نشان گر موس روی آیکون بزرگ کردن پنجره (Maximize) در گوشه سمت راست، قابل انجام است.

پشتیبانی از فرامین لمسی

اپل خیلی مشتاق به پشتیبانی از فرامین لمسی در مک نبود اما مایکروسافت با آغوش باز آن را پذیرفت و تصمیم گرفت این کار را هم بهتر از آنچه که اکنون شاهد هستیم در سیستم عامل نو خود پیاده کند. بعلاوه مقدار صفحه کلید هم اندکی کوچک تر شده است تا بدین ترتیب هنگام لمس صفحه مزاحمت ایجاد نکند. باید منتظر ماند و دید آیا این تغییرات واقعا ویندوز 11 را به سیستم عاملی مناسب برای فرامین لمسی تبدیل می نماید یا خیر.

قابلیت های گیمینگ

آخرین ویژگی که قصد داریم در این فهرست به آن اشاره کنیم که البته قطعا آخرین ویژگی نو ویندوز 11 به حساب نمی آید، برای علاقه مندان به بازی است. کامپیوترهای رومیزی در بیشتر نقاط دنیا به یکی از اصلی ترین لوازم مخصوص بازی تبدیل شده اند و مایکروسافت هم با تجربه زیادی که از فراوری و عرضه ایکس باکس کسب کرد توانست عملکرد سیستم های رومیزی را به وسیله ویندوز بهبود ببخشد.

در راستای بهبود تجربه گیمینگ در سیستم های مبتنی بر ویندوز 11، مایکروسافت API نوی را تحت اسم DirectStorage طراحی مرد تا بدین ترتیب اطلاعات هر بازی به صورت مستقیم به وسیله حافظه رم گرافیک بارگذاری گردد. چنین قابلیت باعث تسریع فرایند بارگذاری اطلاعات خواهد شد و تأثیر چشمگیری هم دارد.

قابلیت بعدی Auto HDR است که این امکان را فراهم می نماید تا بازی هایی که با دایرکت ایکس 11 یا بالاتر طراحی شده اند، به صورت اتوماتیک به کیفیت HDR ارتقا پیدا نمایند. طبیعتا بازی هایی که به صورت نیتیو و پیش فرض با کیفیت HDR طراحی شده اند از لحاظ جلوه های تصویری کیفیت بیشتری به نسبت این بازی ها دارند اما نمی توان تأثیر زیاد و محسوسی را که این قابلیت در ارتقای کیفیت تصاویر دارد نادیده گرفت.

علاوه بر این ها، اکنون اپلیکیشن ایکس باکس به صورت پیش فرض روی ویندوز 11 نصب است و به کاربر اجازه می دهد با سرعت بیشتری به فهرست بازی های ایکس باکس خود در سیستم دسترسی داشته باشد و بازی هایی را که با اشتراک Game Pass خریداری نموده بود روی سیستم هم تجربه کند.

آیا باید ویندوز 11 را نصب کنیم؟

یکی از بزرگ ترین سؤالی که حتی بعد از عرضه رسمی ویندوز 10 هم فکر کاربران را به خود مشغول کرد این بود که آیا واقعا احتیاج است ویندوز 11 را روی سیستم خود که به درستی هم کار می نماید نصب کنیم؟ از زمانی که مایکروسافت ویندوز 8 را عرضه کرد تا به امروز، یک ترس بزرگ در دل کاربران این شرکت وجود دارد مبنی براینکه شاید نصب ویندوز نو باعث ایجاد مشکل گردد.

اگر به خاطر داشته باشید بعد از ویندوز 7، هیچ وقت ویندوزی فراوری نشد که به پایداری، کیفیت و سرعت آن باشد و همواره مسائل ریز و درشتی برای کاربران وجود داشت تا با آن دست و پنجه نرم نمایند. اما در نهایت مایکروسافت به طور کامل این ویندوز را رها کرد تا کاربران مجبور شوند به سیستم عامل نو روی بیاورند.

البته شرکت آمریکایی به کاربران اطمینان داد تا سال 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی خواهد نمود. اما این حرف بیشتر برای کسانی است که سیستمشان از ویندوز نو پشتیبانی نمی نماید و مجبور به ماندن در ویندوز 10 هستند. در غیر این صورت هیچ علت خاصی وجود ندارد که به سیستم عامل نو کوچ نکنید.

در حال حاضر البته ویندوز 11 دوره بتای خود را سپری می نماید و طبیعتا پیشنهاد ما این است که فعلا دست نگه دارید تا نسخه رسمی آن عرضه گردد. چون همواره نسخه های بتا مسائل ریز و درشتی دارد که می توانند باعث صدمه زدن به سیستم شوند. با این حال اگر واقعا به فناوری و امتحان کردن قابلیت های نو علاقه مند هستید، می توانید با عضویت در اینسایدر بتا، نسخه ای از ویندوز 11 که ایرادات کمتری دارد را دانلود و نصب کنید. البته اگر کامپیوتر شما از این ویندوز پشتیبانی کند.

چه کامپیوترهایی از ویندوز 11 پشتیبانی می نمایند؟

حال که صحبت از پشتیبانی شد، باید به این نکته اشاره کنیم که مایکروسافت در این زمینه کاملا مبهم عمل کرد. در ابتدا گفته شد فقط سیستم هایی که به پردازنده های نسل 8 به بعد اینتل مجهز شده اند می توانند این نسخه را دریافت نمایند در حالی که بعدها این سخت گیری اندکی کمتر شد. شرکت ردموندی اپلیکیشنی را تحت اسم PC Health Check عرضه کرد تا کاربران بتوانند به یاری آن، پشتیبانی یا عدم پشتیبانی سیستم شان از ویندوز 11 را متوجه شوند اما بعدها این اپلیکیشن را به روزرسانی کرد.

شما هم می توانید با کلیک روی این لینک، نوترین نسخه از اپلیکیشن یادشده را دانلود کنید تا از این بابت که آیا سیستم شما از ویندوز نو پشتیبانی می نماید یا خیر آگاه شوید. گفتنی است این اپلیکیشن شاید در توضیحات مربوط به عدم پشتیبانی، به چیزهایی نظیر TPM یا Secure Boot اشاره کند که این تنظیمات به وسیله منوی بایوس قابل دسترس و فعال سازی هستند.

مشخصات کلی سیستمی که قرار است به ویندوز 11 به روزرسانی گردد از قرار زیر است؛

  • پردازنده: 64 بیتی با 2 هسته یا بیشتر با فرکانس حداقل 1 گیگاهرتز
  • حافظه رم: حداقل 4 گیگابایت
  • حافظه داخلی: حداقل 64 گیگابایت
  • firmware سیستم: UEFI با پشتیبانی از Secure Boot
  • TPM: پشتیبانی از TPM ورژن 2
  • کارت گرافیک: با قابلیت پشتیبانی از دایرکت ایکس 12
  • نمایشگر: بزرگ تر از 9 اینچ با وضوح حداقل 720P
  • اینترنت: حساب کاربری مایکروسافت و اتصال اینترنت با سرعت کافی برای دانلود، نصب و راه اندازی

همان طور که گفته شد، حتی کامپیوترهایی با تراشه های قدیمی هم قادر به دانلود فایل ISO و نصب ویندوز 11 روی سیستم خود هستند اما مایکروسافت گفت اگر کاربری از این طریق بخواهد ویندوز نصب کند، دیگر هیچ آپدیتی برای آن ها عرضه نمی نماید که البته شاید بتوان بار دیگر با دانلود ISO نوتر، این محدودیت را هم دور زد.

ویندوز 11 چه زمانی رسما عرضه می گردد؟

در ابتدای متن هم به این موضوع اشاره کردیم که ویندوز 11 قرار است سه روز دیگر رسما عرضه گردد. یعنی در تاریخ 5 اکتبر (10 مهر). بنابراین فاصله زیادی هم تا عرضه نسخه رسمی باقی نمانده است و اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که به این سیستم عامل و تجربه قابلیت های نو آن علاقه مند هستید، پیشنهاد می گردد این مدت را هم منتظر بمانید و سراغ نسخه های بتا نروید.

آیا آپدیت ویندوز 11 رایگان خواهد بود؟

اگر در حال حاضر از ویندوز 10 روی سیستم خود استفاده می کنید که این سیستم هم از ویندوز 11 پشتیبانی می نماید، به صورت رایگان قادر به دریافت آپدیت نو خواهید بود. این دقیقا کاری است که مایکروسافت با ویندوز 10 هم انجام داد و گفت آپدیت آن از ویندوز 7 رایگان خواهد بود. هرچند همواره چنین سیاستی را از سوی شرکت شاهد نبودیم.

چگونه ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنیم؟

همان طور که در بالا هم اشاره شد، در حال حاضر ویندوز 11 فقط در حالت بتا در دسترس قرار گرفته است و این یعنی دانلود و نصب آن فقط به وسیله رفتن به صفحه تنظیمات و زدن روی گزینه آپدیت ممکن نخواهد بود. البته اگر قصدتان دانلود فایل ISO نیست، راستا زیر را دنبال کنید.

  • به صفحه تنظیمات ویندوز بروید و روی گزینه آخر یعنی Updates and security کلیک کنید.
  • در پنل سمت چپ روی آخرین گزینه یعنی Windows insider program کلیک کنید.
  • به اسم اینسایدر حلقه بتا یا Dev ثبت نام و سیستم را ریستارت کنید تا فرایند ثبت نام شما به اسم اینسایدر ویندوز به اتمام برسد. به خاطر داشته باشید که حلقه بتا از لحاظ لگ و باگ، در شرایط بهتری به نسبت حلقه Dev قرار گرفته است.
  • مطمئن شوید که سیستم شما از TPM 2.0 بهره می برد در غیر این صورت حتی اگر سیستم قدرتمندی هم در اختیار داشته باشید، باز هم قادر به نصب ویندوز نو نخواهید بود چون مایکروسافت گویا روی این موضوع خیلی حساس است.

منبع: Bgr

منبع: دیجیکالا مگ

به "ویندوز 11؛ هر آنچه از سیستم عامل نو مایکروسافت باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویندوز 11؛ هر آنچه از سیستم عامل نو مایکروسافت باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید