بن: بدون مشارکت سیاسی طالبان طرد می شود

به گزارش وبلاگ هم نفس، ایرنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا در حالیکه مدعی است به اهداف مشخص شده در حمله به افغانستان پس از حمله 11 سپتامبر در خاک آمریکا دست یافته است، هشدار داد طالبان بدون مشارکت در فرایند سیاسی صلح افغانستان، طرد خواهد شد.

بن: بدون مشارکت سیاسی طالبان طرد می شود

تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان که گفته می شود با رایزنی با متحدان و شرکای خارجی و همچنین تیم امنیت ملی خود گرفته شده است، همچنان مورد انتقاد جمهوری خواهان و برخی دموکرات ها واقع شده است.

او تصمیم گرفت که خروج نیروهای آمریکایی که با خروج نیروهای ناتو هم همراه خواهد بود، از ابتدای ماه مه (11 اردیبهشت) شروع شود و تا 11 سپتامبر مصادف با بیستمین سالگرد حمله به برج های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، کامل شود.

آمریکا متعاقب این حمله که در دولت جورج دابلیو بوش رخ داد، با بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد تا دولت طالبان را پناهگاهی امن برای القاعده ایجاد کرده بود، ساقط و گروه های تروریستی را از بین ببرد.

اما پس از 20 سال، دولت سابق آمریکا مذاکره با طالبان را شروع کرد و توافقنامه موسوم به توافق دوحه را منعقد کرد در حالیکه حملات در افغانستان همچنان ادامه دارد و القاعده در نقاط مختلف جهان گسترش یافت و پدیده تروریستی دیگری به نام داعش ایجاد شد.

با این حال، آنتونی بن وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه ای بی سی مدعی شد به اهداف حمله 20 سال پیش به افغانستان دست یافته اند.

وی همچنین در اظهاراتی همسو با اظهارات ویلیام برنز رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) گفت دولت ابزاری را برای دیدن تجدید حیات یا ظهور دوباره یک تهدید تروریستی از افغانستان دارد تا در زمان واقعی اقدام کند.

بن که به تازگی از سفر به کابل بازگشته است، اضافه کرد: دولت از بهترین قابلیت خود بهره خواهد برد تا اطمینان یابد که طالبان به دستاوردهای جامعه افغانستان به ویژه در زمینه حقوق زنان احترام می گذارد.

ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر شد گفت که خروج از افغانستان، خطر احیای مجدد تهدید تروریسم را افزایش می دهد و ممکن است توسط نیروهای آمریکایی قابل شناسایی نباشد.

برنز رئیس سیا هم گفت: وقتی زمان عقب نشینی ارتش آمریکا فرا رسد ، توانایی دولت آمریکا در جمع آوری و اقدام در مورد تهدیدها کاهش می یابد. این به سادگی، یک واقعیت است.

وزیر خارجه آمریکا این نگرانی ها را رد نکرد اما گفت که دولت در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که دارایی های مناسبی در اختیار داریم تا در صورت بروز دوباره ، آینده را ببینیم تا بتوانیم آن را ببینیم و با آن کنار بیاییم.

بن شرح داد: آنچه که همه تشخیص می دهند این است که هیچ راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. بنابراین اگر آنها دوباره کاری را شروع کنند، درگیر جنگ طولانی خواهند شد که به نفع آنها نیست.

در حالیکه طالبان برای نشست استانبول حضور نیافت و هنوز مشخص نیست که آیا بار دیگر حاضر به شرکت در این نشست خواهد شد یا خیر، وزیر بایدن ادعا کرد متعهد به یافتن راه حل مسالمت آمیز برای مساله افغانستان است.

وی اظهار کرد ایالات متحده تمام توانایی خود را در حمایت از مذاکرات صلح که قرار است در هفته های آینده با اجلاس به میزبانی ترکیه دوباره شروع شود، به کار خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: اگر طالبان قصد دارد به نوعی در حکمرانی مشارکت کند، اگر می خواهد در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود، اگر نمی خواهد طرد شود، باید به یک فرایند سیاسی وارد شود.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "بن: بدون مشارکت سیاسی طالبان طرد می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن: بدون مشارکت سیاسی طالبان طرد می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید