در کدام رستوران های اصفهان بریان بخوریم؟

به گزارش وبلاگ هم نفس، در سفر به اصفهان باید چه کارهایی کنیم؟ بدون شک یکی از کارهای اصلی خوردن بریانی اصفهان است، غذایی که هرجایی نمی توان پیدایش کرد. اگر هم بشود به خوبی آن بریانی که در اصفهان می خوریم نیست.

در کدام رستوران های اصفهان بریان بخوریم؟

فقط اصفهانی های اصیل می دانند که نام این غذا، بریان است و بقیه به اشتباه به آن بریانی می گویند. بریان غذایی ست که در رستوران های به خصوصی طبخ می شود. این رستوران ها به طور تخصصی کارشان طبخ بریان است و به ندرت غذای دیگری دارند؛ مگر کباب.

بیشتری ها اولین بار به محض تماشا یک پرس بریانی اصفهان تصور می نمایند با شکم گرسنه قرار است از رستوران بیرون بروند، اما وقتی لقمه آخر را در دهان می گذارند تازه متوجه سنگینی غذا می شوند.

بریان غذایی ست که بیشتر به چشم ناهار به آن نگریسته می شود. البته کسانی هم هستند که برای خوردن این غذا شام و ناهار نمی شناسند. به هرحال از نظر ما خوردن این غذای چرب و سنگین برای شام کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد و خواب راحت به چشم نمی آید.

عمر این غذا به دوره صفوی برمی شود و در سفرنامه های بسیاری می توان ردپایش را پیدا کرد. بریان اصفهان، غذایی ست چرب که با گوشت خالص گوسفند درستش می نمایند.

اول گوشت با استخوان را همراه آب و نمک و کمی ادویه مثل زردچوبه نیم پز می نمایند. بعد گوشت را از استخوان جدا نموده و به همراه چربی های خود گوشت چرخ می نمایند. و بعد کم کم از آن برمی دارند و همراه با دارچین و نعنا خشک، در کفگیرهای مسی پهن و روی آتش زیر سینی مسی مخصوص که روی فر گازی قرار گرفته است کمی تفت می دهند.

این انتها کار نیست، چون این ترکیب را خاتمه همراه مغز گردو یا خلال بادام لای نانی چرب شده از آب همان گوشت و با مقداری جگر سفید و دنبه پخته شده، تزئین می نمایند و می خورند.

برخی از رستوران ها در کنار این غذا یک تلیت آبگوشت کشک هم به مسافر می دهند تا معنای واقعی غذای محلی اصفهان را درک کند. مزه ای که در دهان احساس می شود خیلی تازه است؛ آبی چرب و پرادویه و البته لذیذ.

در کدام رستوران ها بریان بخوریم؟

به خاطر سینی بزرگی که برای پخت بریانی اصفهان به کار برده می شود نمی توان آن را در خانه به خوبی رستوران ها پخت.

در اصفهان رستوران های زیادی هستند که به طور تخصصی کارشان طبخ بریان است. از مغازه های کوچکی که در اینطرف و آنطرف شهر قرار دارند تا رستوران هایی که دیگر نام و رسمی برای خود به هم زده اند و آوازه شان در شهرهای دیگر هم پیچیده. اولین مقصد مسافران هم معمولا برای خوردن بریان همین رستوران هاست.

بریانی حاج محمود شفاعت: رستورانی بسیار قدیمی در خیابان مجلسی، نزدیک به حمام شیخ بهایی که به بازار ریسمون معروف است.

بریانی شاد: در نزدیکی میدان نقش دنیا، خیابان دروازه دولت، ابتدای خیابان طالقانی.

بریانی اعظم: بریانی اعظم سه شعبه دارد که بسته به محل اقامت مان می توانیم به نزدیک ترین آن سر بزنیم. شعبه خیابان کمال ناماعیل در نزدیکی سی وسه پل و خواجو، شعبه مسجد سید و شعبه دروازه دولت نزدیک به میدان نقش دنیا.

بریانی عشایر: نرسیده به آتشگاه. این ستوران علاوه بر بریان، آبگوشت و کشک خوش عطر و طعمی را به مشتری ارائه می نماید.

عکس: خبرگزاری ایمنا

رزرو هتل های نزدیک نقش دنیا اصفهان با برترین قیمت در وبسایت وبلاگ هم نفس تریپ

منبع: اسنپ تریپ

به "در کدام رستوران های اصفهان بریان بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کدام رستوران های اصفهان بریان بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید