رمانی که از بحران های نهفته در زندگی مدرن اروپایی پرده برمی دارد

به گزارش وبلاگ هم نفس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در نوشته پشت جلد کتاب می خوانیم: خانواده ای به ظاهر خوشبخت و مدرن راهی سفری تفریحی می شوند. با آنکه این سفر باید نویدبخش روزهایی خوش برای این خانواده باشد، نویسنده به شکلی سربسته، مجذوب کننده و گیرا پدر خانواده را به سفری ذهنی در گذشته اش و روزهایی می برد که تجربه ای تلخ به زندگی او شکلی دیگر داده است.

رمانی که از بحران های نهفته در زندگی مدرن اروپایی پرده برمی دارد

نویسنده سال نو، یولی تسه (متولد سال 1974) یکی از نویسندگان سرشناس آلمان است و در سال 2019 جایزه ادبی هاینریش بُل به وی تعلق گرفت. هیئت داوران این جایزه معتبر در بیانیه خود تأکید کردند که تسه در نوشته هایش در مرز میان ادبیات و سیاست، و نیز شعر و حقیقت در حرکت و متن های او مملو از پیغام هایی مانند ستیزه گری میان نظم و هرج و مرج است.

پریسا رضایی، مترجم اثر در مقدمه خود تاکید نموده که زبان یولی تسه روان و همزمان دلچسب است، خواننده را درست در بطن صحنه می نشاند و احساسی را که در لفافه کلمات به خئاننده منتقل می نماید بی واسطه به دل او می رساند. او بی فایده برای تشریح احساسات کوشش نمی نماید اما با توصیف صحنه ها به شکل غیرمستقیم به خواننده این احساس را می بخشد که گویی خواننده خود آن صحنه را از نزدیک تجربه می نماید.

در زبان تسه از پیچیدگی بندهای قانونی که یک قاضی مانند او می تواند به آنها استناد کند خبری نیست. در عوض او روابط انسانی و مناسباتی را که انسان ها در ارتباط خود با دیگران یا در تنهایی هایشان تجربه می نمایند به خوبی صحنه پردازی می نماید.

تسه از غافل گیری های کوچک بهره می جوید تا خواننده را به اندیشه وادارد. آیا خواننده چنین پیغامدی را پیش بینی می کرد؟ آیا اگر او به جای شخصیت داستان بود چنین واکنشی از خود نشان می داد؟ یولی تسه با عبارات کوتاه و توصیف های مختصر خود تشریح نماینده چیره دست موقعیت های انسانی در زندگی مدرن اروپایی است.

او بعلاوه از این نکته پرده برمی دارد که زندگی اروپایی همیشه آن زندگی بی دردسر، پیشرفته و بی دغدغه ای نیست که در آن خانواده های مرفه همیشه در جست وجوی اهداف زیباتر و دست نیافتنی تر برای گذران تعطیلات بعدی خود هستند. او از بحران های نهفته در پس این خانواده ها یا از تنهایی ها پرده برمی دارد.

تشریح چیره دستانه موقعیت های انسانی در زندگی مدرن اروپایی با عبارت های کوتاه و توصیف های موجز از دیگر ویژگی های این نویسنده است و رمان سال نو از نظر بسیاری از خوانندگان آلمانی برترین اثر تسه محسوب می گردد.

انتشارات مروارید رمان سال نو نوشته یولی تسه را با ترجمه پریسا رضایی در 180 صفحه و قیمت 115 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "رمانی که از بحران های نهفته در زندگی مدرن اروپایی پرده برمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمانی که از بحران های نهفته در زندگی مدرن اروپایی پرده برمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید