شاهکار سلین در بازار کتاب ایران

به گزارش وبلاگ هم نفس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، جنگ یکی از سه اثر مفقود شده لویی سنین است که چند دهه پس از مرگ خالقش پیدا شد و توانست راوی حضور این نویسنده در جنگ جهانی اول و سقوط کشورش باشد. ابتدای کتاب مربوط به جراحت سلین در 27 اکتبر 1914 در بلژیک است که از ناحیه بازو و سر مجروح شد.

شاهکار سلین در بازار کتاب ایران

در تابستان سال 2021 خبری منتشر شد که می گفت سه اثر لویی فردینان سلین که در روزگار حیاتش مفقود شده بود، انتها پیدا شد. انتشارات گالیمار در بهار سال بعد از میان نسخه های دست نوشته، کتاب جنگ را منتشر کرد که شاهکاری قابل مقایسه و حتی بهتر از سفر به انتهای شب سلین است.

از دست خط نسخه رمان جنگ معین است که بسیار سریع نوشته شده و پیداست که طرحی اولیه است و بسیاری از واژه هایش به سختی رمزگشایی شده و تعدادی از واژه هایش ناخوانا به جای مانده است.

کتاب جنگ که اخیرا از سوی نشر نو با ترجمه زهرا خانلو منتشر شده، به جز متن سلین مقدمه، یادداشت ویراستار، صفحه اول دست نویس و یک بخش ضمیمه را شامل می گردد.

این رمان خیلی سریع از واقعیت پیشی می گیرد و حتی اگر ماجرا بر اساس اتفاق های واقعی باشد توضیح حوادثی که در فاصله میان جراحت هایش و عزیمتش به لندن رخ می دهد آشکارا تا حد زیادی وامدار تخیل اوست.

در بخشی از رمان می خوانیم: این زندگی همراه با نحسی ایام و مکونی که به این فکر بود که آیا قبل از یافتن گلوله توی سرم به فنا می دهد یا نه، و کشیش که روزی دو بار می آمد تا جاودانگی به من عطا کند، و این هیاهوی خوف آوری که کل سرم را می لرزاند، معرکه بود، زندگی با شکنجه، با زجری که خوب را کمابیش از کفم ربوده بود. برایم مسجل شده بود که دیگر هرگز مثل دیگران زندگی نمی کنم، زندگی تمام این ابله هایی که فکر می نمایند خواب و سکوت همین است و یک بار تا همواره معنا شده است. ساعت شش دیدم که خانم پرستار کشیک دوباره در را باز کرد، سه چهار بار، و بعد بی اینکه خبرش را بدهند، سر صبح، مردی مراکشی که یک هویتزر پایش را درست بالای زانو له و لورده نموده بود با قطار از گرد راه رسید.

نشر نو، اخیرا این کتاب را با ترجمه زهرا خانلو در 158 صفحه و بهای 80 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شاهکار سلین در بازار کتاب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار سلین در بازار کتاب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید